Hyresgästföreningen Syd

Kreativitet som aktiverar

Uppdrag

Lyfta fram Hyresgästföreningen Syd och deras egenproducerade Hyrespodden på Facebook.

 

Utmaning

Att sticka ut i flödet på Facebook med ett ämne som är viktigt men tungt. Den som befinner sig i stridens hetta har ett stort intresse, men den som inte gör det har relativt hög tröskel för att bli intresserad av ämnet. Då krävs det något extra.

 

Hyresgästföreningen Syd

Kreativitet som aktiverar

Uppdrag

Lyfta fram Hyresgästföreningen Syd och deras egenproducerade Hyrespodden på Facebook.

 

Utmaning

Att sticka ut i flödet på Facebook med ett ämne som är viktigt men tungt. Den som befinner sig i stridens hetta har ett stort intresse, men den som inte gör det har relativt hög tröskel för att bli intresserad av ämnet. Då krävs det något extra.

 

KnipaBadGIFMAKER

Lösning

Genom humor blir svåra frågor enklare att ta till sig. Lösningen blev att skapa en rad olika gestaltningar, så kallade Hyresknipor, som fick kommunicera vad hyresgäster kan råka i för svårigheter. Hyresknipan blev mycket omtyckt och återanvändes i kommande kampanjer. Valet av kreativa illustrationer och ett intresseväckande manér fångade ögat hos många och öppnade vägen in i ämnet.

 

Resultat

Hyreskniporna väckte uppmärksamhet både externt och internt.

 

Identitets ansvar

Kommunikativ strategi

Kampanjframställning på Facebook

Kreativt koncept

Framtagning av illustration och manér

 

Hyrespodden_identitet_facebook
KnipaBadGIFMAKER

Genom humor blir svåra frågor lättare att ta till sig. Så, vi skapade Hyresknipan!

Knipa_identitet_portfolio