Rityta 11 kopia
köpprocessen_omlott

Så förändrar vi köp­processen

Bygg din marknadsföring baserat på köpprocessen. Med vår metod får du tillsammans med oss kontroll över varje steg och kan driva försäljning och bygga varumärket på ett tydligt och resurseffektivt sätt.

Grundläggande tjänster

identitet_dub_line
Identitet-10
Kostnadsfritt

Inledande samtal om köpprocessen

  • Kostnadsfri orientering kring din marknadsföring
  • Diskussion med senior marknadsstrateg
  • Inga köpkrav
Workshop

Målgruppsanalys

Identitet_line1
  • Populär!
  • Grundläggande för all din marknadsföring
  • Workshop + rapport + avstämning
  • Intensiv version: Halvdags för 1-2 personer och 1-2 målgrupper
  • Komplett version: 1-2 dagar för grupp upp till 6 personer
  • Från SEK 6000
Strategiskt arbete

Kartläggning av köpprocessen

Identitet_line1
  • Genomgång befintliga aktiviteters effektivitet
  • Rekommendation förändringar
  • Rekommendation nya aktiviteter
  • Tydligt och direkt användbart
  • Effektivt upplägg: möte, rapport och presentation
border_gra
Lösningar i köpprocessen

Så gör du skillnad i varje steg i köpprocessen

Innan du har en ny lojal kund som köper kontinuerligt och rekommenderar er till andra behöver de ha insett och prioriterat ett behov, upptäckt ert varumärke som lösningen, utvärderat om behovet ska uppfyllas och på vilket sätt, tagit beslutet och genomfört köpet.

Här nedan går vi igenom lösningar och exempel på tjänster vi erbjuder i varje steg för att driva försäljningen och bygga varumärket.

Identitet_icon_fire

Köpprocessen: steg 1

Inse behovet

DRIV FÖRSÄLJNINGEN

BRYT NER BESLUTET

Det är avgörande att bryta ner målgruppens beslut till mindre steg och leda dem till att prioritera behovet.

Alla nås inte på samma sätt, ett vanligt misstag är att välja samma kanaler och lösningar som alla andra utan att ha en målgruppsanalys som bas. Motivera kanalvalen med fakta.

BYGG VARUMÄRKET

KÄNN DIN PUBLIK

Samtidigt som du vill vara synlig brett, vill du att de som inte är din publik ska kosta dig så lite pengar som möjligt.
Nyckeln till kostnadseffektivitet är att du har planerat hur du ska kommunicera. Då kan du mäta och analysera efter utfallet, och strukturerat justera din plan.

 

Identitet_icon_lamp

Köpprocessen: steg 2

Upptäck varumärket

DRIV FÖRSÄLJNINGEN

Låt känslorna styra

Man tar inget beslut utan att det känns rätt.

Orsaken till det är enkel – man har tidigt i köpprocessen för lite information för att kunna fatta rationella beslut. Då är det viktigare att under de första sekunderna väcka intresse och rätt associationer än att lyfta fram alla argument.

BYGG VARUMÄRKET

EN RÖD TRÅD

Underbygg beslutet att välja ditt företag genom att hålla en röd tråd i kommunikationen. Ett bra sätt är att bygga upp den röda tråden via storytelling, då hålls fokuset kvar.

Ett vanligt missförstånd är att storytelling handlar om att berätta företagets historia. Det kan för all del vara trevligt, men inte så effektivt. Vad det egentligen handlar om är berättarteknik, och via det vara tydlig och engagera på ett sätt som vi människor är vana att ta till oss information.

 

Identitet_icon_scales

Köpprocessen: steg 3

Utvärdera

DRIV FÖRSÄLJNINGEN

Ta hand om hjärnorna

Att ta väl avvägda beslut är arbetssamt för oss människor och våra stackars bombarderade hjärnor, så pass att vi undviker det så mycket som möjligt. Kan vi tar vi genvägar: vi lyssnar på andra, gör som vi är vana eller tar beslut som liknar dem vi tagit tidigare. Det är inte säkert att man tar beslutet på en gång och i en följd. Faktum är att det antagligen inte kommer vara så. Alls. Lösningen är att kartlägga din publiks beslutsstruktur, följa och hjälpa dem i alla deras funderingar och trigga dem just när tajmingen för beslut är rätt.

Exempel på tjänster: Marketing Automation

BYGG VARUMÄRKET

VAR INTE SOM ANDRA

Den bästa investering du kan göra är att särskilja dig från konkurrenterna, det ger möjligheter att visa ditt värde bortom prislappen.

Att hitta en egen position handlar inte så mycket om att förändra företaget, som att hitta det i företaget som kommunicerar starkast och är mest relevant. Det gör företaget tydligt, lätt att minnas, och motiverar en kostnadsnivå som ger din verksamhet större marginal.

 Exempel på tjänster: Positionera företaget

Identitet_icon_stars

Köpprocessen: steg 4

Agera

DRIV FÖRSÄLJNINGEN

Stötta människan

Den rakaste vägen till affären går via medarbetare och kunder.

Sätt fokus på att hitta den effektivaste metoden till avslut oavsett om affären slutförs online, via detaljister eller via säljrepresentanter. Vinn du över människorna vinner du affären.

Exempel på tjänster:

Arbeta igenom besökarflödet på webbplatsen, varje hinder här kostar dig pengar.

En professionellt genomarbetad powerpoint gör förberedelser och konsekventa budskap lekande lätt för en säljorganisation. Och är förvånansvärt mångsidig, använd den också som video och som en e-postkedja.

Säljstöds- och mässmaterial ger tyngd till argument där digitalt material inte når fram.

BYGG VARUMÄRKET

Bli vardagsmat

Gör marknadsföringen till vardagsmat.

Varumärkets styrka hänger nära ihop med engagemanget hos säljrepresentanter, detaljister, distributörer och hur direktförsäljning via lånade eller ägda kanaler är uppsatt. Nyckeln är att göra det till vardagsmat att lyckas – att ligga i teknisk framkant handlar mycket om maskin hjärta människa. Och AI.

Exempel på tjänster:

Identifiera bästa vägen till att göra din marknadsföring till ett effektivt verktyg i din lead- och affärsgenerering.

En ordentligt uppsatt marketing automation-process gör säljarens viktigaste redskap – timingen - enkel.

Utvärdera er CRM-lösning och hur den kan integreras med helheten.

Identitet_icon_hearts

Köpprocessen: steg 5

Merköp

DRIV FÖRSÄLJNINGEN

Bli trygg att rekommendera

Att driva till merköp handlar om att erbjuda fler möjligheter till dem som redan köpt, men också om att göra dem trygga i att de tog rätt beslut att lita på er till att börja med, så kallad reaffirmation.

Egentligen handlar det om att få in dem i köpprocessen igen, på ett övervägt och vältajmat sätt.
Sätt upp en marketing automation-process som lyssnar efter dina kunders beteenden. Det skvallrar om när det är rätt tidpunkt att ta kontakt med dem och hur, vilket leder till att den kontakten blir positivt för er båda när du kan erbjuda dem hjälp när de behöver det.

Exempel på tjänster:
Marketing automation

BYGG VARUMÄRKET

Bli enkel att älska

Du vill göra dina kunder till ambassadörer för ditt varumärke, de är de som på riktigt vet hur upplevelsen ditt företag ger känns. Det bästa är om de berättar för andra om hur det var, det näst bästa om du berättar det åt dem. 

Sätt upp rutiner för hur du fångar upp positiv återkoppling. Men sätt också upp rutiner för hur du uppmuntrar och kommunicerar ut det. Kunderna kommer troligtvis i lägre grad prioritera att kommunicera om dig, du behöver ge dem skäl och möjligheter.
Sugen på ett kundlojalitetsprogram? Tänk på att det numera måste det ge ett reellt värde tillbaka för att fungera.

Exempel på tjänster:

Redaktionell plan – fånga upp, uppmuntra, kommunicera, erbjud hjälp och utbildning
Kundcase – berätta kundernas framgångshistorier.

border_gra

Aktiviteter i köpprocessen

Marknadsföring – att göra rätt aktiviteter på rätt sätt mot rätt personer vid rätt tillfälle, på ett sätt som är rätt för ditt företag.
Efter att vi tillsammans med dig kartlagt köpprocessen ger vi dig tips om vilka aktiviteter som passar in under varje steg. Varje företags köpprocess är unik, men för att ge dig ett hum om hur det kan se ut har vi gjort en liten översikt.