bemt AB
PR och marknadsföring i effektivt samspel
Uppdraget: Att skriva, formge och distribuera pressmeddelanden och nyhetsbrev med maximal räckvidd i flera kanaler samtidigt.
Utmaning
ETT VIKTIGT MÅL FÖR OSS I DET HÄR UPPDRAGET var att ta fram ett innehåll som var relevant nog att plockas upp av utomstående medier, exempelvis branschtidningar. Vi ville samtidigt generera organisk spridning i sociala medier och vara säkra på att innehållet var användbart på de mest effektiva och relevanta plattformarna.
Lösning
I VARJE PRESSUTSKICK LYFTE VI FRAM ETT NYHETVÄRDE och skrev på ett tidningsspråk som skulle vara lätt för andra medier att bearbeta och återpublicera i sina kanaler. Pressmeddelandena distribuerades via Mynewsdesk för att nå ut till rätt journalister och publikationer. I nyhetsbreven och sociala medier hade vi ett mer personligt tilltal och utformade innehållet mer direkt efter slutkundernas behov. Vi ville även stärka kundrelationen genom att i företagets sociala medier bjuda in till dialog om den publicerade nyheten.
Resultat
PRESSMEDDELANDENA HAR FÅTT GOD TÄCKNING i relevanta branschmedier och bidragit till ökad medvetenhet om och synlighet för kunden. Där kunden tidigare hade en mycket låg klick- och öppningsfrekvens har det, sedan vi började jobba med innehållet, skett en dramatisk ökning – utskicken läses nu av flera hundra mottagare varje gång. Nyhetsbreven har stärkt relationen till kunderna, samtidigt som den organiska spridningen i sociala medier har gett företaget ökad exponering.