Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR)
När omtyckt innehåll ger ökad trafik
Uppdraget: Att förnya innehållet på sajten korkort.nu för att locka fler besökare och göra STR-anslutna trafikskolor till förstahandsval för blivande körkortstagare.
Utmaning
BLIVANDE KÖRKORTSTAGARE ÄR EN BRED MÅLGRUPP med olika behov och preferenser. Utmaningen Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR) gav oss var att ta fram ett relevant, lättläst och engagerande innehåll och få sajten att rankas högt av Google.
Lösning
VÅRA INLEDANDE MÄTNINGAR VISADE att det söks över 340 000 gånger varje månad på frågor som har med att ta körkort att göra. Här fanns ett uppenbart intresse från användarna och därmed en möjlighet för korkort.nu att etablera sig som en självklar kunskapskälla för blivande körkortstagare.
Nästa steg blev att dyka djupare i statistiken för att ta reda på så mycket som möjligt målgruppen:
- Vad vill man som blivande körkortstagare faktiskt veta?
- Vilka sökord använder man för att ta reda på svaren?
Med insikterna från analysen kunde vi sedan se över sajten från grunden och ta fram ett innehåll som målgruppen vill ha.
Resultat
EFTER VÅR SEO-INSATS ÖKADE ANTALET BESÖKARE till korkort.nu med det dubbla. Den som googlar svaret på en fråga om att ta körkort blir föreslagen korkort.nu som den första källan – tack vare att innehållet på sajten bedöms vara relevant och trovärdigt.