Sveriges Trafikutbildares Riksförbund

Strategisk kampanj för framtidens trafiklärare

Identitet_dots_d4

Uppdraget: Att väcka intresse för trafikläraryrket och få fler att välja det som karriärbana.

identitet_dub_line
Skärmavbild 2023-11-28 kl. 13.36.44

Utmaning

STR STOD INFÖR EN VIKTIG UTMANING: att bredda uppfattningen om trafikläraryrket och locka en ny generation att utbilda sig till trafiklärare. Framförallt ville man nå unga människor i början av deras yrkeskarriär och äldre personer redo att byta karriär mitt i yrkeslivet.

identitet_dub_line

Lösning

STR TOG FRAM EN SERIE INFORMATIVA WEBBSIDOR på organisationens webbplats. Där kunde besökarna ta del av inspirerande videointervjuer med nuvarande trafiklärare, utförlig information om olika utbildningsvägar och en hel del annat nyttigt innehåll. Parallellt genomförde vi en målinriktad annonskampanj via Google i form av kreativt utformade Sök-, Display- och Performance Max-annonser.

3622
369

Resultat

UNDER TIDEN SOM ANNONSKAMPANJEN VAR IGÅNG klickade 10 153 personer på Display-annonserna och 4 763 personer på Sök-annonserna. Detta, i sin tur, ledde till

  • 7 300 engagerade sessioner på landningssidan
  • 1 439 engagerade sessioner på utbildningssidan
  • 1 828 unika användare som gick vidare till sajten yrkeshogskolan.se.

STR ökade alltså effektivt intresset för trafikutbildaryrket och lockade potentiella nya trafiklärare att ta nästa steg i karriären.